Afschaffing VAR: vraag om contract, wordt dit de standaard?
Thread poster: Mathilda Banfield
Mathilda Banfield
Mathilda Banfield  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:30
Chinese to Dutch
+ ...
Oct 27, 2015

Degenen die in Nederland werken en voor Nederlandse opdrachtgevers werken, zijn waarschijnlijk wel op de hoogte van de afschaffing van de VAR verklaring:

See more
Degenen die in Nederland werken en voor Nederlandse opdrachtgevers werken, zijn waarschijnlijk wel op de hoogte van de afschaffing van de VAR verklaring:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/wetsvoorstel_var_verdwijnt_in_2016/

In 2015 was er een overgangsregeling, de VAR voor 2014 kon ook in 2015 gebruikt worden als de werkzaamheden en omstandigheden niet veranderd waren:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/komende_nieuwe_wet_en_regelgeving_in_2015_overgangsregeling

Maar nu ben ik de eerste klant (geen vertaalbureau) tegengekomen die mij om deze reden vraagt om een contract te ondertekenen. Het gaat om een bedrijf dat gemiddeld 2 keer per jaar met een aardige opdracht komt. Gaan we dit nu krijgen bij alle Nederlandse klanten? Ik vond het altijd wel prettig dat dit niet nodig was. Ik stuurde gewoon de VAR op, en dan was het vaak voldoende. Natuurlijk heb ik voor langdurige samenwerking met een vertaalbureau geen bezwaar tegen een contract, maar dit zou vervelend worden voor alle klanten met af en toe een opdracht.

Voor de duidelijkheid: contracten om afspraken goed vast te leggen zijn prima en ik vind deze regeling ook wel iets beter dan de VAR-verklaringen van vooreen, maar deze klant heeft er wat dingetjes in gezet waar ik tegenin moet gaan, en ook is het tijdstip in dit specifieke geval niet netjes (na afronden opdracht, na versturen factuur).

Maar goed, geen nood, zou je denken. Ik ga voor alle volgende verzoeken om een contract gewoon zelf een voorbeeldovereenkomst indienen, zodat alle mede-vertalers (die voorheen een VAR-WUO hadden en zelf ondernemer zijn) alvast een voorbeeld hebben, zodat we misschien niet elke keer in discussie hoeven met de opdrachtgever over voorwaarden die we graag gewijzigd zien. We zijn tenslotte geen werknemers, dat zou de opdrachtgever niet willen. Maar nee, tot mijn verbazing staat er in bovenstaande eerste link het volgende:
Als een opdrachtgever en opdrachtnemer geen voorbeeldovereenkomst kunnen of willen gebruiken, kan een opdrachtgever een eigen overeenkomst aan ons voorleggen.

Verdraaid nog aan toe, ik ga de belastingdienst bellen. Ik ben toch ondernemer, waarom kan ik dan niet zelf een voorbeeldovereenkomst indienen, waarom moet de opdrachtgever dat doen? De ene keer zal het een exportbedrijf zijn, de andere keer een puntenslijperfabrikant. Maar wel allemaal vertaling.
Collapse


 
Nicole Coesel
Nicole Coesel  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:30
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
Klopt Oct 27, 2015

Ik had ook al gekeken naar de standaardovereenkomsten, maar daar komt onze business echt niet voor in aanmerking, ook omdat de standaardovereenkomsten wel heel erg specifiek zijn.

En moeten we een contract gaan sluiten met iedere Nederlandse opdrachtgever, of alleen wanneer er naar gevraagd wordt? Het lijkt me wel veel extra papieren rompslomp met zich meebrengen, plus het gevaar iets over het hoofd te zien in geval van contracten van de opdrachtgevers. Linke soep, ik ben vertaler,
... See more
Ik had ook al gekeken naar de standaardovereenkomsten, maar daar komt onze business echt niet voor in aanmerking, ook omdat de standaardovereenkomsten wel heel erg specifiek zijn.

En moeten we een contract gaan sluiten met iedere Nederlandse opdrachtgever, of alleen wanneer er naar gevraagd wordt? Het lijkt me wel veel extra papieren rompslomp met zich meebrengen, plus het gevaar iets over het hoofd te zien in geval van contracten van de opdrachtgevers. Linke soep, ik ben vertaler, geen advocaat

Ik hoop ook op meer duidelijkheid. Wat goed dat jij het voortouw neemt!
Collapse


 
Mathilda Banfield
Mathilda Banfield  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:30
Chinese to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
het staat vandaag op de agenda van de Eerste Kamer Oct 27, 2015

Ik heb net de belastingdienst gebeld, en ik kom erachter dat dit wetsvoorstel vandaag op de agenda staat in de Eerste Kamer. Dat is toevallig! Ik heb eventjes een email gestuurd aan een senator. Misschien dat iemand anders ook een email wil sturen, dan is er meer kans dat die gelezen wordt. Ik heb iemand van de VVD gemaild, misschien dat anderen iemand van een andere partij willen emailen.

Eenvoudig gezegd is het verzoek of er bij de nieuwe regeling die in plaats van de VAR-regeling
... See more
Ik heb net de belastingdienst gebeld, en ik kom erachter dat dit wetsvoorstel vandaag op de agenda staat in de Eerste Kamer. Dat is toevallig! Ik heb eventjes een email gestuurd aan een senator. Misschien dat iemand anders ook een email wil sturen, dan is er meer kans dat die gelezen wordt. Ik heb iemand van de VVD gemaild, misschien dat anderen iemand van een andere partij willen emailen.

Eenvoudig gezegd is het verzoek of er bij de nieuwe regeling die in plaats van de VAR-regeling komt, de mogelijkheid gecreeerd kan worden voor opdrachtnemers (die immers vaak zelfstandig ondernemers zijn) om een voorbeeldovereenkomst in te dienen. Dit zou wettelijk niet moeten uitmaken, omdat een voorbeeldovereenkomst tenslotte nog niet getekend is. Het schijnt echter dat de Belastingdienst hier toch niets aan kan veranderen. Daarom lijkt het me goed als een lid van de Eerste of Tweede Kamer zich hiervoor hard zou maken.

Voel je vrij om (delen van) mijn posts te kopieren en in een email naar leden van de Eerste of Tweede Kamer te sturen!
Collapse


 
Nicole Coesel
Nicole Coesel  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:30
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
Voor zover ik begrepen heb ... Oct 27, 2015

... mogen wij als zelfstandige ondernemers best een voorbeeldcontract hebben/maken (laten maken dus) en aanbieden, maar je weet zelf hoe moeilijk het gaat zijn om dat door alle bedrijven ondertekend te krijgen. Vooral bij een spoedopdracht. Wij werken immers met de projectmanager, niet met de directeur of tekenbevoegde.

Ik hoop dat dit enigszins redelijk gaat aflopen voor ons!


 
Mathilda Banfield
Mathilda Banfield  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:30
Chinese to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
ik doe denk ik te moeilijk Oct 27, 2015

Ik bedenk me dat het veel makkelijker kan. Ik ga volgende week wel gewoon een opdracht uitbesteden aan een vriend/medevertaler en daar een contract voor opstellen (aanpassen van een online voorbeeld) en als opdrachtgever indienen. Probleem opgelost! Mensen in andere branches dan de vertaalindustrie moeten hun eigen oplossingen maar verzinnen. Dan hoef ik niet op een tijdrovende kruistocht.

Voorzover ik begrepen heb mogen wij als zelfstandige ondernemers best een voorbeel... See more
Ik bedenk me dat het veel makkelijker kan. Ik ga volgende week wel gewoon een opdracht uitbesteden aan een vriend/medevertaler en daar een contract voor opstellen (aanpassen van een online voorbeeld) en als opdrachtgever indienen. Probleem opgelost! Mensen in andere branches dan de vertaalindustrie moeten hun eigen oplossingen maar verzinnen. Dan hoef ik niet op een tijdrovende kruistocht.

Voorzover ik begrepen heb mogen wij als zelfstandige ondernemers best een voorbeeldcontract hebben/maken (laten maken dus) en aanbieden, maar je weet zelf hoe moeilijk het gaat zijn om dat door alle bedrijven ondertekend te krijgen. Vooral bij een spoedopdracht. Wij werken immers met de projectmanager, niet met de directeur of tekenbevoegde.


Daarom denk ik dat het handig is als er een voorbeeldcontract op de website van de belastingdienst staat dat opgesteld is door vertalers. Het gaat er mij dus om dat er op de website van de belastingdienst schijnbaar vanuit gegaan wordt dat opdrachtgevers het alleenrecht hebben op het opstellen van contracten. Dat brengt de complicatie met zich mee dat voorbeeldcontracten allemaal vanuit dat denkbeeld geschreven zullen zijn. Dan krijgen we allemaal contracten zoals bijvoorbeeld Amerikaanse en Spaanse bedrijven ons nu soms voorschotelen - volledig dichtgetimmerd met allerlei clausules die de opdrachtgever moeten beschermen (excuus voor de generalisatie op basis van mijn persoonlijke ervaring).
Collapse


 
Edward Vreeburg
Edward Vreeburg  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:30
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
VAR 2014 lager geldig... ook in 2016 Nov 8, 2015

ik heb weer een briefje gekregen

...vanwege de komende nieuwe regelgeving geldt nu het volgende:: Blijft u hetzelfde werk doen onder dezelfde omstandigheden en voorwaarden? Dan mag u uw VAR voor 2014 en 2015 ook in 2016 blijven gebruiken totdat de nieuwe wet- en regelgeving ingaat....

ze hadden gewoon ook even een mailt
... See more
ik heb weer een briefje gekregen

...vanwege de komende nieuwe regelgeving geldt nu het volgende:: Blijft u hetzelfde werk doen onder dezelfde omstandigheden en voorwaarden? Dan mag u uw VAR voor 2014 en 2015 ook in 2016 blijven gebruiken totdat de nieuwe wet- en regelgeving ingaat....

ze hadden gewoon ook even een mailtje kunnen sturen met een linkje naar
www.belastingdienst.nl/var of zo, maar goed er zal wel een officiële reden voor zijn om
weer een stapeltje blauwe enveloppen ertegenaan te gooien...
Collapse


 
Mathilda Banfield
Mathilda Banfield  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:30
Chinese to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Wij kregen er 2... Nov 9, 2015

... omdat we met z'n tweeën zijn. Vrijwel identiek natuurlijk.

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Afschaffing VAR: vraag om contract, wordt dit de standaard?






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »