Pages in topic:   < [1 2 3 4 5] >
Van Dale woordenboeken en 64 bits Windows Vista
Thread poster: Marinus Vesseur
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 13:12
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
And they wonder why people pirate their software Apr 23, 2014



Geachte heer Kelly,

Helaas moet ik u meedelen dat hier niets aan te doen is.

Met vriendelijke groet.



I have since lost all respect for Van Dale and no longer buy anything of theirs. Don’t get me wrong, their dictionaries are great, but they are no longer being updated and they are releasing only cosmetic releases these days. Every now and then they just re-release their old content in a new, semi-functional jasje. Notice how little they have to say about the amount of new terms they are adding every month/year. Any decent lexicographic outfit has data online on the amount of new stuff they have added recently. Avoid them like the plague.

It’s real shame, because they own the copyright to a wonderful resource. In the right hands it could be so much more. Hopefully one of these days someone will get their hands on the Van dale content and actually do something with it. For example, make it open source and connect it with the Wordnet project. As far as I know, Van Dale own the Dutch version of Wordnet.

Incidentally, there is a new and improved version of the ‘Open Multilingual Wordnet’, which is now hosted by NTU (Nanyang Technological University):

---> http://compling.hss.ntu.edu.sg/omw


Open Multilingual Wordnet


Michael


 
nrichy (X)
nrichy (X)
France
Local time: 14:12
French to Dutch
+ ...
Je kan hieraan toevoegen Apr 23, 2014



Helaas moet ik u meedelen dat hier niets aan te doen is.

Met vriendelijke groet.



"vertalers willen het onderste uit de kan en zijn zeurpieten".

Dit na een paar berichten naar en van de helpdesk waarbij, na urenlang geknoei met vorige versies en installatieprogramma's op Windows 8 (niet mijn favoriete werk, ik ben vertaler) mijn punt was dat je bij elke normale webwinkel vanuit het buitenland kan bestellen. Hier mooi niet hoor, hoewel veel gebruikers (per definitie) in het buitenland wonen. Soms zit je je gewoon af te vragen of ze wel willen dat je die woordenboeken gebruikt, want er zijn zoveel beperkingen en rompslomp dat het gewoon anticommercieel is, en het geeft die helpdesk veel nutteloos werk.

*sigh*

[Edited at 2014-04-23 11:02 GMT]


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 14:12
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Wat als .... May 27, 2014

.... we alle problemen met ons nationale woordenboek(en) die ik hier zo lees eens op een radio 1 misplaatst taalprogramma, waar de directeur van de Van Dale iedere zaterdag 5 minuten de tijd krijgt om zijn favoriete woord van de week toe te lichten, te berde brachten?



[Edited at 2014-05-27 22:29 GMT]

[Edited at 2014-05-28 07:05 GMT]


 
Marc Van Gastel
Marc Van Gastel  Identity Verified
Belgium
Local time: 14:12
Member (2006)
English to Dutch
+ ...
Al mijn oude Van Dale woordenboeken werken op mijn 64-bits systeem Jul 15, 2014

Mijn "dikke" Vandale 1.0 Plus in Windows 7
64-bits installeert wonderwel
Vanaf de cd-rom op setup gedrukt
Voor de installatie begint PatchNederlands1.0 bat uitvoeren
(dat moest je al in XP, dus die heb je waarschijnlijk nog, heb ik in 2003 van Van Dale gekregen)
Klantcode leeglaten en licentienummer invullen
Klaar

Ook Dikke DE-NL-DE, FR-NL-FR en EN-NL-EN allemaal versies 2.0
Werkte niet met de setup.exe of op een andere manier.

... See more
Mijn "dikke" Vandale 1.0 Plus in Windows 7
64-bits installeert wonderwel
Vanaf de cd-rom op setup gedrukt
Voor de installatie begint PatchNederlands1.0 bat uitvoeren
(dat moest je al in XP, dus die heb je waarschijnlijk nog, heb ik in 2003 van Van Dale gekregen)
Klantcode leeglaten en licentienummer invullen
Klaar

Ook Dikke DE-NL-DE, FR-NL-FR en EN-NL-EN allemaal versies 2.0
Werkte niet met de setup.exe of op een andere manier.

Dan maar de simpelste manier geprobeerd, maar je moet wel een geïnstalleerde versie hebben die wel werkt op een oude computer. Die heb ik, nadat mijn computer crashte de harddisk uitgehaald, met kabeltjes (van BIPRA, USB 2.0 of 3.0 to SATA/IDE adapter, zie amazon, iedereen moet die hebben!) terug aan de praat gekregen (een goede backup is natuurlijk even goed, maar vaak niet heel up to date tot de laatste minuut) en dan ...

De bestanden van C:\VanDale (oude computer) gewoon overgebracht naar C:\VanDale (dus nieuwe map op de oude computer). Met gewoon copy paste werken die bestanden perfect normaal op mijn systeem. Natuurlijk wel de juiste exe bestanden aanklikken (VDDN.exe voor Duits Nederlands in de map Grote woordenboeken\Duits) om het programma gewoon te laten draaien, maar dus zonder installatieprocedure.

Nota: ook de Dikke Vandale werkt op die manier (maar ik weet niet hoelang, want zoals je weet moet je om de zes maanden de cd terug insteken. Probleem opgelost aangezien hij nu "echt" geïnstalleerd is.)

Tja, zo zie je maar weer, de oude rommel werkt nog het best en ik vind mijn woordenboeken nog steeds uitstekend. Er is geen goedkoop degelijk alternatief doordat Van Dale in deze volledig in gebreke blijft.

Ik heb de stap gezet naar 64-bits en al mijn oude utilities werken, hoewel je vaak beter af bent met een update voor bv. Search and Replace, Xplorer2, AZZ cardfile enz. dat zijn mijn drie klassiekers, maar die zijn ook eenmalig te betalen voor weinig geld!

[Edited at 2014-07-15 14:17 GMT]
Collapse


 
Marc Van Gastel
Marc Van Gastel  Identity Verified
Belgium
Local time: 14:12
Member (2006)
English to Dutch
+ ...
Toevoeging voor validatie Oct 28, 2014

Ik voeg er nog aan toe dat na het vervallen van de gebruiksduur (6 maanden?) ook de validatie goed werkt met het plaatsen van de product-cd in het cd-station. Doe dit nadat de melding in die zin verschijnt (het product is vervallen, iets in die zin).

 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 14:12
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Blij, blij, blij! Oct 29, 2014

Ik heb alle "posts" nog eens doorgelezen, en wat ben ik blij dat ik nog mijn oude CD's van Van Dale (versie 2002) heb, die ik dankzij de tips van Marinus nog steeds heb weten te activeren.

Van Dale online lijkt mij geen pretje (om over professionaliteit maar te zwijgen).


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 06:12
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Van Dale Nederlands, Duits, Engels werken nog steeds prima op Win 8.1 Oct 30, 2014

Toevallig gisteren ook nog even "doorgezeumerd", omdat de Dikke VanDale niet meer wou. Dit forum is beter in het onthouden van trucjes dan ikzelf.

Robert Rietvelt wrote:

Ik heb alle "posts" nog eens doorgelezen, en wat ben ik blij dat ik nog mijn oude CD's van Van Dale (versie 2002) heb, die ik dankzij de tips van Marinus nog steeds heb weten te activeren.



[Edited at 2014-10-30 01:44 GMT]


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 14:12
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Eén opmerking: Oct 31, 2014

Hoi Marinus, er is altijd nog Proz!

[Edited at 2014-10-31 22:24 GMT]


 
GPN
GPN
English to Dutch
Van Dale 2.0 en Van Dale 2.0.1 Nov 27, 2014

Op mijn nieuwe computer met Windows 8.1 en 64-bits ben ik er al eerder in geslaagd dankzij de tip van Marinus Vasseur (op het install-bestandje klikken) Van Dale Hedendaags Nederlands 2.0 (2002) en Van Dale 2.0.1 Engels (2004) te installeren. Op één of andere manier is mijn Van Dale 2.0.1 Engels verwijderd en ik wil die opnieuw installeren, maar ik krijg het install-bestandje maar niet aan de praat. Heeft iemand een tip?

 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 14:12
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Windows 10 is coming Jun 3, 2015

@ Marinus

Dus Marinus, aan de slag. Als Van Dale guru verwachten we weer het verlossende woord van je.

(geintje)

Groet,

Rob

[Edited at 2015-06-03 21:41 GMT]


 
2nl (X)
2nl (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 14:12
Van Dale woordenboeken in een ander 64-bits OS: Mac OS X Jun 4, 2015

Ik gebruik de Duitse van Dale op mijn Mac, in een 64-bits OS (Yosemite). Onlangs heb ik een nieuwe iMac gekocht. Omdat ik deze helemaal opnieuw wilde configureren, heb ik geen Time Machine-back-up teruggezet.

Ik mailde het bedrijf dat de softwarelicenties voor de van Dale-woordenboeken beheert en verzocht hen om mijn licentie 'terug te zetten'. Binnen een uurtje was dat gebeurd. Daarna kon ik het woordenboek op mijn nieuwe iMac (Retina) installeren en activeren.

Vanuit
... See more
Ik gebruik de Duitse van Dale op mijn Mac, in een 64-bits OS (Yosemite). Onlangs heb ik een nieuwe iMac gekocht. Omdat ik deze helemaal opnieuw wilde configureren, heb ik geen Time Machine-back-up teruggezet.

Ik mailde het bedrijf dat de softwarelicenties voor de van Dale-woordenboeken beheert en verzocht hen om mijn licentie 'terug te zetten'. Binnen een uurtje was dat gebeurd. Daarna kon ik het woordenboek op mijn nieuwe iMac (Retina) installeren en activeren.

Vanuit CafeTran for Mac kan ik met een sneltoets woorden opzoeken in de van Dale.

Engelse woorden zoek ik op in de online versie van de van Dale-woordenboeken. Ook die werkt prima. Via een web resource is zoeken vanuit CafeTran for Mac eveneens bijzonder eenvoudig.
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 14:12
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Windows 10 Jul 31, 2015

Ze raken wat versleten maar ik heb al mijn oude Van Dales voor de komende jaren weer veilig weten te stellen.

Als je Windows 10 over Windows 7 heen installeert, blijven alle Van Dales bruikbaar.

Succes,
Gerard


 
2nl (X)
2nl (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 14:12
Slietozie Jul 31, 2015

Gerard de Noord wrote:

Ze raken wat versleten maar ik heb al mijn oude Van Dales voor de komende jaren weer veilig weten te stellen.


Ze vallen bijna uit de band?


 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 13:12
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
Warempel Aug 1, 2015

Gerard de Noord wrote:

Ze raken wat versleten maar ik heb al mijn oude Van Dales voor de komende jaren weer veilig weten te stellen.

Als je Windows 10 over Windows 7 heen installeert, blijven alle Van Dales bruikbaar.

Succes,
Gerard


Net Win10 over 7 heen geinstalleerd, en inderdaad: alles werkt (denk ik). CafeTran, al m'n ouwe Van Dales (een stuk of 5), Office, enz enz enz. Kan makkelijk terug met Macrium Reflect als ik het niks vind. Heb wel gelijk een andere Theme geïnstalleerd want ik vind die nieuwe without resize grips in the two lower corners totaal idioot. Leuk hoor, zo plat en minimalistisch, maar wat een priegelwerk om een venster groter of kleiner te maken!

Michael

werken allemaal onder Win10 64-bit:

– Van Dale Groot Woordenboek NL-EN/EN-NL, versie 2.1 (2006).
– Van Dale Groot woordenboek hedendaags Nederlands, versie 2.0 (2002).
– Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse taal, 14e ed. (2005).
– NIEUW WOORDENBOEK DER NEDERLANDSCHE TAAL 1864, I.M. Calisch en N.S. Calisch

[Edited at 2015-08-01 01:30 GMT]


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 14:12
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Goed nieuws Aug 13, 2015

Gerard de Noord wrote:

Ze raken wat versleten maar ik heb al mijn oude Van Dales voor de komende jaren weer veilig weten te stellen.

Als je Windows 10 over Windows 7 heen installeert, blijven alle Van Dales bruikbaar.

Succes,
Gerard


Bedankt Gerard, hoeven we in ieder geval onze Van Dale guru Marinus daar niet mee lastig te vallen.

Hoe zit het eigenlijk met Windows 10 over Windows 8.1 installeren?

Ik heb mijn systemen nog niet bijgewerkt ("geüpdatet" krijg ik eigenlijk niet uit mijn strot). Ik kijk de kat nog even uit de boom, maar weet je wat ik eigenlijk het vreemde vind van Van Dale, zoveel nieuwe edities met zo weinig nieuwe toevoegingen, het is de extra uitgave qua prijs gewoon niet waard. Dan vraag je jezelf toch eigenlijk af: "Staat onze taal stil?"

Groet,

Rob

[Edited at 2015-08-13 20:45 GMT]


 
Pages in topic:   < [1 2 3 4 5] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Van Dale woordenboeken en 64 bits Windows Vista






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »